Saturday, February 27, 2010

Lemah BI, suka tukar kerja jadi punca


27/02/2010 8:31pm

KUALA TERENGGANU 27 Feb. – Kajian Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM) mendapati siswazah yang suka bertukar kerja dan lemah dalam bahasa Inggeris (BI) dan kemahiran berkomunikasi merupakan antara punca utama kepada masalah pengangguran di kalangan siswazah di negara ini.

Pengarah Bahagian Hal Ehwal dan Pembangunan Pelajar, Kementerian Pengajian Tinggi, Prof. Dr. Mohd. Fauzi Ramlan berkata, masalah itu juga termasuk kurangnya latihan industri, kemahiran menyelesaikan masalah dan kurangnya keyakinan diri.

"Ini adalah lima masalah utama yang dihadapi majikan apabila berhadapan dengan siswazah yang baru menamatkan pengajian mereka. Jawapan mengapa siswazah menganggur adalah kerana kelemahan dan kekurangan pelajar itu sendiri.

"Ini kerana siswazah gagal meyakinkan para majikan untuk diambil bekerja dalam organisasi mereka,” katanya dalam ucapan penutup Program Etiket Siswa 2010 yang berlangsung selama dua hari di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di sini.

Beliau berkata, faktor sikap siswazah yang memilih pekerjaan dan lebih cenderung untuk bekerja di tempat kelahiran juga menjadi punca pengangguran. – Bernama

Rujukan: Kosmo Online

No comments:

Post a Comment