Saturday, May 1, 2010

Sasaran jualan usahawan Felda RM1b

TEMERLOH 1 Mei - Felda menyasarkan pendapatan hasil jualan produk yang dikeluarkan oleh usahawannya melebihi RM1 bilion pada tahun ini.

Timbalan Pengurus Besar (Pembangunan Komuniti) Felda, Abidin Abdul Rahman berkata, sasaran itu adalah realistik dan mampu dicapai memandangkan pendapatan hasil jualan daripada 36,635 usahawan peneroka Felda sepanjang tahun lalu bernilai lebih RM900 juta.

Katanya, Felda akan berusaha dan membantu meningkatkan bilangan usahawan Felda setiap tahun terutama melahirkan usahawan di kalangan generasi kedua.
''Untuk menjadi usahawan berjaya, kita perlu mengubah sikap dan membina rangkaian dengan rakan-rakan niaga bukan peneroka dan jangan hanya duduk dalam kalangan kelompok kita.

''Di luar sana terdapat pelbagai potensi pasaran yang lebih besar dan kita mahu produk keluaran usahawan peneroka menembusi pasaran antarabangsa dan pasar raya besar di seluruh negara," katanya.

Beliau berucap pada majlis penutupan Simposium Expo Usahawan (SIMEX) 2010 Felda Wilayah Mempaga di Dewan Tun Razak di sini hari ini.
SIMEX yang berlangsung selama tiga hari itu turut dihadiri Pengurus Felda Wilayah Mempaga, Jainal Jahaya.

Menurut Abidin, Usahawan Felda tidak perlu takut atau malu untuk mempromosikan produk keluaran mereka kerana ramai daripada mereka kini berjaya sehingga ke peringkat antarabangsa. Malah, katanya, kerepek ubi kayu yang diusahakan oleh usahawan dari Felda Kumai, Mempaga berjaya menembusi pasaran di Dubai.

Abidin memberitahu, ramai anak peneroka yang tinggal di bandar besar berjaya sebagai ahli perniagaan dalam dunia korporat, malah ada yang mempunyai syarikat perkapalan sendiri.
Sehubungan itu, kata beliau, Felda akan menjadikan usahawan dan ahli perniagaan daripada anak peneroka sebagai ikon bagi merangsangkan lagi semangat untuk bersaing dengan usahawan kaum lain.

''Kita mahu usahawan Felda duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi," jelasnya.
Beliau sendiri menerima maklum balas positif daripada pelbagai pihak yang memperakui kualiti hasil produk usahawan peneroka terutama makanan ringan.
''Pihak pengurusan pasar raya besar turut berminat untuk membantu memasarkan produk berkenaan di tempat mereka," katanya.

alhamdulilah ku pnjatkan kepada Allah atas nikmat kurniaanya.... 1 biliion??? ishh byak tu... semoga warga Felda mkin maju n terus maju.... tingkatkan lg pernigaan anda.. jgn lupa banti IKS Felda yg bru bertapak dan sdang bertapak.... ni semua kejayaan besay yg perlukan bukan 1 tahun tapi berpuluh puluh tahun untuk mencapainya... khas wat generasi kedua felda... oittt jgn lupa watlah satu untuk FELDA kita nie... kerajaan dah byk beri jalan.. kita pula jgn lupa ikut jalan demi manfaat bersama... pihak pengurusan FELDA jgn lupa kat anak- anak muda FELDA masih ramai yang terkial-kial perlukan pertolongan.... INsyaALLah denagn izin Allah swt.. FELDA ke arah GLOBAL... sbgai satu agensi hartanah yang TERUNGGUL di DUNIA ini... AKU BANGGA DENGAN MU !!!!!!! Amin.

No comments:

Post a Comment