Thursday, May 20, 2010

Usahawan Melayu disaran menilai diri sendiri

Rencana Utusan Melayu


REPUTASI diri adalah penting. Reputusi bergantung kepada amanah dan komitmen seseorang. Dalam ucapan perasmian Konvensyen Usahawan Melayu 2020 di Pusat Dagangan Dunia Putra semalam, Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan usahawan Melayu perlu meningkatkan ilmu pengetahuan kerana dunia hari ini bukan lagi berlandaskan "technical know who" tetapi "technical know how".

Mereka yang mengharapkan pembahagian projek dan kontrak kerana hubungan dan bukan pengetahuan kena menerima perubahan bahawa di bawah Model Ekonomi Baru (MEB) atau Model Baru Ekonomi bantuan kerajaan hanya akan diberi kepada yang layak.

Najib tidak mahu lagi mendengar cerita mereka yang masih memohon Permit Import (AP) walaupun AP sudah diberhentikan. Beliau tidak mahu lagi mendengar kegagalan kontraktor seperti yang berlaku dengan pemasangan makmal komputer dulu.

MEB mengambil kira keperluan, mesra pasaran dan merit.

Pada waktu yang sama dalam pembentangan Ketua Eksekutif ISIS, Datuk Dr. Mahani Zainal Abidin mengajak usahawan Melayu melihat profil orang Melayu sekarang. Ada golongan yang jadi jutawan, ada golongan yang 'global', ada rumah di London, ramai orang Melayu dalam golongan menengah, mampu menghantar anak sekolah private, ada yang ada pekerjaan tetapi jawatan tertinggi masih lagi dikuasai oleh bangsa lain.

Orang Melayu tidak ramai yang mempunyai kemahiran, 80 peratus lulusan Sijil Pelajaran Malaysia. Orang Melayu perlu prihatin tentang kewujudan urban poor atau kemiskinan bandar.

Jurang antara orang Melayu yang kaya dengan yang miskin semakin meluas. Daripada bahagian bawah 40 peratus yang berpendapatan RM1,500 ke bawah, 80 peratus dikatakan terdiri daripada orang Melayu.

Persoalannya apakah yang harus dilakukan dengan profil orang Melayu yang sebegini rupa supaya jangan sampai orang lain "take away your lunch on your plate" kata Dr.Noraesah, pengerusi sesi pembentangan tersebut. Maknanya jangan sampai makanan dalam pinggan kita dirampas orang lain.

MEB mestilah meneruskan dasar Masyarakat Perniagaan dan Perindustrian Bumiputera yang mengandungi 11 kluster dalam pelbagai bidang seperti yang termaktub dalam Rancangan Malaysia Kesembilan. Ini melibatkan dana, program latihan, idea dan insentif.

Pembangunan ekonomi Bumiputera mesti dijadikan NKRA setiap kementerian dan agensi, termasuk syarikat berkaitan kerajaan (GLC). Ini sewajarnya menjadi tanggungjawab Ketua Setiausaha masing-masing dan CEO GLC. Untuk mengetahui kemajuan, penilaian tahunan wajib dilakukan.

Salah satu perkara penting yang kerap dibangkitkan dan juga menjadi salah satu soalan yang dibangkitkan oleh Profesor Dr. Mohamed Mustafa Ishak daripada Universiti Utara Malaysia di konvensyen tersebut ialah di mana silapnya sistem pendidikan kita sehinggakan ramai graduan kita menganggur.

Dr. Mahani dalam jawapan beliau mengatakan wujud penempuan yang berlebihan kepada universiti dan institusi pengajian tinggi dalam bentuk peruntukan sedangkan di peringkat sekolah rendah dan menengah masih mengalami keadaan yang begitu daif.

Asas pendidikan berlaku di peringkat rendah sebagai asas kepada pengajian lanjutan ke universiti. Sekarang sudah ada dua aliran, bahasa kebangsaan di IPTA dan bahasa Inggeris di IPTS. Apa yang berlaku ialah pihak swasta lebih gemar mengambil graduan yang mengikuti aliran Inggeris.

Pelajar kita juga perlu dibentuk supaya mampu berfikir dan bukan semata-mata memuntahkan sahaja apa yang diterima daripada kuliah dan pensyarah.

Dari segi ini dua perkara penting perlu diketengahkan iaitu isi dan proses. Kita kerap dilambakan sejak di sekolah rendah dengan isi. Apa jua mata pelajaran, kita diberikan kandungan subjek tersebut, sedangkan aspek proses yang lebih penting untuk mengendalikan kehidupan kita tidak disentuh langsung daripada sekolah rendah sehingga universiti.

Walaupun mereka yang lulus dengan pangkat dan gred yang cemerlang, malangnya mereka hanya cermin kepada orang yang mampu mengeluarkan apa yang diterima semasa peperiksaan.

Datuk Mahani menyarankan pelajar kita perlu menguasai pelbagai bahasa supaya mampu berdaya saing di peringkat antarabangsa.

Menyentuh tentang pembangunan modal insan ini, penekanan kemahiran dan keusahawanan sejak dibangku sekolah sehingga di IPT diperlukan. Universti Tun Razak misalnya mempunyai fakulti khas dalam bidang keusahawanan dan mempunyai program bersama dengan universiti terbaik di dunia dalam bidang keusahawanan iaitu Bobson University, Amerika Syarikat.

Penekanan kepada high exchange value courses sebagai bidang wajib kepada mahasiswa yang mengambil bidang sains sosial, kemanusiaan dan pengajian Islam.

Usaha untuk memperkasakan bidang vokasional dengan kerjasama swasta diperlukan untuk faedah anak-anak muda yang mungkin selepas peperiksaan SPM merayau tidak ke mana-mana.

Banyak lagi langkah-langkah yang perlu dilakukan sebagai mengatur strategi untuk meningkatkan taraf usahawan Melayu dan orang Melayu di buminya sendiri.

Janganlah sampai yang melaksana lupa akan tanggungjawab mereka.

DATO' SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

No comments:

Post a Comment